Aan het woord is Anja, vestigingsmanager van Maintenance Assistant. Anja is zo’n 5,5 jaar werkzaam bij Maintenance Assistant en heeft jarenlange ervaring binnen de uitzendbranche. Anja: “Ik ben na mijn schooltijd eigenlijk gelijk begonnen met werken. Via via ben ik in de uitzendbranche terecht gekomen. Helemaal blanco. Totaal geen kennis van deze organisaties en zelf een hoop aangeleerd. Het bureau had toen ik daar begon maar een paar medewerkers. Binnen een jaar waren dat er dertig.” Dat bureau was ook actief in de petrochemie en de technische branche. Uiteindelijk hoorde ze via een buurman van haar dat er een functie openstond bij Maintenance Assistant als recruiter. De daaropvolgende gesprekken bevielen van beide kanten zo goed dat ze het nieuwe jaar van 2017 gelijk een goede start maakte door aan de slag te gaan bij MA.
Technische branche
Maar wat trekt Anja dan in deze -voornamelijk- technische branche? Anja: “Ik vind de sector gewoon leuk. Ik werk graag met mannen, ik kan wel tegen een stootje en ik kan ook stootjes terugkoppen. Mijn partner zei altijd: als je een man was geweest dan had je waarschijnlijk op een fabrieksplant gelopen of je was lasser geweest. Dat heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader was altijd bezig op zolder bij zijn werkbank en dan keek ik mee, dat vond ik reuze interessant.”
“Ik kan er een mooi commercieel verhaal van maken of ik kan het ze vertellen zoals het is. Dat wordt gewaardeerd.”
Techniek heeft Anja dus al vanaf jonge leeftijd interessant gevonden. Geen toeval dat ze juist voor een technisch uitzendbureau werkt. Buiten de technische aspecten van haar werk zijn er nog meerdere zaken die het werk volgens Anja voldoening geven. “Het zorgen voor mensen, zorgen dat ze een baan én dus brood op hun bord hebben.” Andere belangrijke aspecten zijn volgens Anja het kweken van loyaliteit en eerlijkheid/transparantie. “Zeggen waar het op staat, dat praat veel makkelijker. Ik ben tijdens gesprekken ook heel erg recht door zee. Ik kan er een mooi commercieel verhaal van maken of ik kan het ze vertellen zoals het is. Dat wordt gewaardeerd. We zeggen dan ook altijd netjes hoe lang het project duurt waar kandidaten voor worden ingezet. Soms brengen we een kandidaat aan het werk die voor drie weken zou worden ingehuurd en er een jaar later nog werkt, omdat de klant hem niet kwijt wil.”
Een werkdag begint met een kop koffie!
Hoe begint Anja de dag bij Maintenance Assistant: daar krijgen we een kort en duidelijk antwoord op: “met een kop koffie (lacht). Daarna lees ik mails, pak ik prioriteiten aan en gaandeweg doe ik alles op wat er langs komt. Er is altijd wel iets te doen.” Zo benadert ze kandidaten, onderhoud ze contact met klanten, houd gesprekken met opdrachtgevers, sollicitanten en meer. Ook checkt ze bij zowel klanten als opdrachtgevers of het naar verwachting loopt vanuit beide partijen. “De hectiek en het snelle schakelen is iets waar ze goed mee kan omgaan, een must in dit vak. Anja: “Er is geen dag hetzelfde en je weet nooit wat je kan verwachten, dat maakt het werk zo leuk.”
Wederzijds vertrouwen
Anja vindt het belangrijk om een wederzijdse vertrouwensband op te bouwen. “Je belooft wekelijks hun salaris te storten, hun facturen te voldoen en onderhoudt contact met ze. Dat schept vertrouwen. Dan zijn ze ook eerder geneigd naar je toe te komen met andere vragen die voor hun heel belangrijk kunnen zijn.”
De huidige markt
De huidige krapte op de markt en het overschot van werk maken het vinden van een juiste match tussen klant en werknemer ook voor Maintenance Assistant een uitdaging. Anja: “Je hebt nu vier vacatures voor één medewerker. Probeer daar maar eens een juiste kandidaat uit te halen. De markt is nu heel anders dan dat deze twee jaar geleden was, voor corona. Dat brengt dus de nodige uitdagingen met zich mee.
Uitbreiden
We waren eerst vooral gericht op de petrochemie, maar in de tussentijd krijgen we ook steeds meer aanvragen voor andere bedrijfstakken. We zijn onze focus aan het verbreden, want we willen die ontstane gaten gaan invullen. Zo kunnen we de klant nog beter bedienen, van administratief medewerker tot werkvoorbereider en alles wat daar tussen zit.” Ook hierin is Anja zo transparant mogelijk: Ik zeg niet: dat ga ik regelen voor je. Ik kijk of ik de juiste kandidaat kan vinden. Mocht ik niemand kunnen vinden, dan laat ik het ook weten, zodat we een klant ook de ruimte geven om via andere kanalen een juiste kandidaat te vinden. We zetten ons voor 200% in, maar ook hierin is het belangrijk om zo eerlijk mogelijk te zijn naar de klant toe.” Eerlijkheid is het aller, allerbelangrijkste.”